UCHWAŁA NR XLVIII/297/2006
Rady Miejskiej w Żarowie
z dnia 16marca 2006 roku
w sprawie: przyjęcia programu pomocy regionalnej dla przedsiębiorców udzielanej w Gminie Żarów.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 8, art.
40 ust.1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku „ o
samorządzie gminnym” ( tekst jednolity Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz 1591
ze zmianami) oraz art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. „ o
podatkach i opłatach lokalnych” (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r. Nr 9
poz. 84 ze zmianami) Rada Miejska w Żarowie uchwala, co następuje:
§ 1
Przyjmuje się program pomocy
regionalnej na wspieranie nowych inwestycji lub tworzenie nowych miejsc
pracy związanych z nową inwestycją dla rzedsiębiorców, którzy
zainwestują w gminie Żarów, nabywając grunty na uruchomienie zakładów
produkcyjnych lub usługowych, zagospodarują grunty Wałbrzyskiej
Specjalnej Strefy Ekonomicznej podstrefa Żarów. W efekcie działania
takie przyczynią się do wzrostu gospodarczego Gminy oraz zmniejszenia
bezrobocia.
Program reguluje zasady udzielania pomocy w formie zwolnienia z podatku od nieruchomości.
§ 2
Ilekroć w uchwale jest mowa o:
nowej inwestycji – należy przez to
rozumieć inwestycję polegającą na utworzeniu lub rozbudowie
przedsiębiorstwa bądź na rozpoczęciu w przedsiębiorstwie działań
obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian procesu produkcyjnego, zmian
wyrobu lub usługi, w tym także zmian w zakresie sposobu świadczenia
usług; za nową inwestycję uznaje się również nabycie przedsiębiorstwa,
które jest w likwidacji albo zostałoby zlikwidowane, gdyby nie zostało
nabyte;
tworzeniu nowych miejsc pracy –
należy przez to rozumieć przyrost netto miejsc pracy w danym
przedsiębiorstwie, w przeliczeniu na osoby zatrudnione w pełnym wymiarze
czasu pracy, w porównaniu ze średnią z ostatnich pełnych 12 miesięcy
poprzedzających miesiąc, w którym rozpoczęto realizację inwestycji przy
czym miejsca pracy uważa się za związane z inwestycją, jeżeli zostały
utworzone nie później niż w okresie 3 lat od dnia zakończenia tej
inwestycji;
mikroprzedsiębiorcy, małym i
średnim przedsiębiorcy – należy przez to ozumieć przedsiębiorców, o
których mowa w Załączniku I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001 z
dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu
WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw
( Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001) zmienionego rozporządzeniem Komisji
(WE) nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. zmieniającym rozporządzenie
Komisji (WE) nr 70/2001 i rozszerzającym jego zakres w celu włączenia
pomocy dla badań i rozwoju (Dz. Urz. UE L 63 z 28.02.2004);
podregionach – należy przez to
rozumieć podregiony określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13
lipca 2000 r. W sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek
Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS) (Dz. U. Nr 58, poz. 685, z
późn. zm.);
pomocy eksportowej – należy przez
to rozumieć pomoc związaną bezpośrednio z ilością wywożonych produktów,
ustanowieniem i funkcjonowaniem sieci dystrybucyjnej lub kosztami
bieżącymi dotyczącymi prowadzenia działalności wywozowej.
§ 3
Program pomocy regionalnej nie
przewiduje udzielania pomocy operacyjnej, eksportowej, na działalność
związaną z produkcją, przetwarzaniem lub obrotem produktami, o których
mowa w Załączniku 1 do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, w
rybołówstwie oraz w sektorach: żeglugi morskiej, budownictwa
okrętowego, hutnictwa żelaza i stali, górnictwa węgla kamiennego i
brunatnego w rozumieniu Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1407/2002 z dnia
23 lipca 2002 r. w sprawie pomocy państwa dla przemysłu węglowego (Dz.
Urz. L Nr 205 z dnia 2 sierpnia 2002 r.) oraz włókien syntetycznych.
Przepisów Programu nie stosuje się
do przedsiębiorców będących w trudnej sytuacji ekonomicznej lub
znajdujących się w okresie restrukturyzacji w rozumieniu Wytycznych
Wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i
restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw ( Dz. Urz. C Nr 244 z 1
października 2004 r.) przeprowadzanej z wykorzystaniem pomocy
publicznej.
§ 4
Zwolnienie z podatku od nieruchomości
dotyczy nowo nabytych gruntów, budynków, budowli maksymalnie przez
okres 10 lat prowadzenia działalności gospodarczej na terenie WSSE –
podstrefa Żarów, na następujących warunkach:
zainwestowanie na terenie WSSE –
podstrefa Żarów, w okresie 48 miesięcy od dnia uzyskania zezwolenia
określającego zasady i rodzaj prowadzonej przez przedsiębiorcę
działalności na terenie strefy, kwoty stanowiącej równowartość w złotych
co najmniej 5 milionów euro – pomoc na inwestycje,
utworzenie przez przedsiębiorcę na
terenie WSSE – podstrefa Żarów w okresie 48 miesięcy od dnia uzyskania
zezwolenia co najmniej 50 nowych miejsc pracy – pomoc na nowe miejsca
pracy,
dokonanie zgłoszenia organowi podatkowemu przed rozpoczęciem realizacji inwestycji o zamiarze korzystania z pomocy,
zobowiązanie się do pokrycia co
najmniej 25% kosztów inwestycji ze środków własnych, przy czym przez
środki własne należy rozumieć środki, które nie zostały uzyskane przez
przedsiębiorcę w związku z udzieloną pomocą publiczną, w szczególności w
formie kredytów preferencyjnych, dopłat do oprocentowania kredytów
preferencyjnych, gwarancji i poręczeń na warunkach korzystniejszych od
oferowanych na rynku,
zobowiązanie się do utrzymania
inwestycji w danym podregionie co najmniej przez 5 lat od dnia jej
zakończenia lub w przypadku pomocy na tworzenie nowych miejsc pracy
związanych z nową inwestycją utrzymania nowo utworzonych miejsc pracy
co najmniej 5 lat od dnia ich utworzenia.
§ 5
Do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą na wspieranie nowych inwestycji zalicza się:
cenę nabycia gruntów lub prawa ich wieczystego użytkowania;
cenę nabycia lub koszt wytworzenia
środków trwałych, takich jak budowle i budynki oraz ich wyposażenie
związane z nową inwestycją, w szczególności:
maszyny i urządzenia,
narzędzia, przyrządy i aparatura,
wyposażenie techniczne dla prac biurowych,
infrastruktura techniczna;
cenę nabycia wartości
niematerialnych i prawnych polegających na uzyskaniu patentu, nabyciu
licencji lub nieopatentowanego know-how.
W przypadku przedsiębiorcy innego niż
mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca koszty określone w
ust. 3 uwzględnia się w kosztach inwestycji kwalifikujących się do
objęcia pomocą w wysokości nieprzekraczającej 25% wartości kosztów, o
których mowa w ust.1 i 2, przy czym wartości niematerialne i prawne
powinny spełniać łącznie następujące warunki:
muszą być wykorzystywane wyłącznie
przez przedsiębiorcę otrzymującego pomoc w podregionie, w którym
realizowana jest inwestycja;
muszą zostać nabyte od osoby trzeciej na warunkach nieodbiegających od normalnych praktyk inwestycyjnych;
muszą zostać ujęte w aktywach przedsiębiorstwa oraz pozostać w jego posiadaniu przez okres co najmniej 5 lat;
będą podlegać amortyzacji zgodnie z odrębnymi przepisami.
W przypadku przedsiębiorcy wykonującego
działalność gospodarczą w sektorze transportu, do kosztów inwestycji
kwalifikujących się do objęcia pomocą nie zalicza się kosztów zakupu
środków transportu.
§ 6
Do kosztów kwalifikujących się do
objęcia pomocą na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową
inwestycją zalicza się ponoszone przez przedsiębiorcę dwuletnie koszty
pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujące koszty wynagrodzenia
brutto powiększone o wszystkie obowiązkowe płatności związane z ich
zatrudnieniem.
§ 7
Maksymalna intensywność pomocy
regionalnej na inwestycje nie może przekroczyć intensywności pomocy
przewidzianej w mapie pomocy regionalnej obowiązującej w czasie
udzielania pomocy, tj. 50%; z zastrzeżeniem § 8.
W przypadku pomocy udzielanej
mikro, małym lub średnim przedsiębiorcom maksymalną intensywność netto
/wynoszącą 50%/ podwyższa się o 15 punktów procentowych brutto.
Maksymalna intensywność pomocy
udzielanej przedsiębiorcy sektora motoryzacyjnego wynosi 30% maksymalnej
intensywności pomocy w regionie jeżeli wielkość pomocy przekracza 5
milionów euro.
§ 8
W przypadku realizacji dużego
projektu inwestycyjnego, pomoc udzielana na podstawie przedmiotowego
programu, łącznie z inną pomocą uzyskaną przez przedsiębiorcę w
związku z tym projektem inwestycyjnym nie może przekroczyć maksymalnej
wielkości pomocy ustalonej dla tego projektu.
Przez duży projekt inwestycyjny
należy rozumieć nową inwestycję, której koszty kwalifikujące się do
objęcia pomocą przekraczają równowartość 50.000.000 euro przy czym:
koszty nowej inwestycji są
wydatkami na środki trwałe w rozumieniu przepisów o rachunkowości,
dokonanymi w okresie 3 lat przez jednego lub więcej przedsiębiorców
realizujących tę inwestycję
środki trwałe są powiązane ze
sobą fizycznie lub funkcjonalnie i służą do realizacji ściśle
określonego celu, w szczególności produkcji konkretnego produktu lub
różnych produktów, jeżeli są one wytwarzane przy wykorzystaniu takich
samych surowców.
W przypadku dużego projektu inwestycyjnego, maksymalną wartość pomocy ustala się zgodnie ze wzorem:
I = R x ( 50.000.000 euro + 0,5 x B + 0,34 x C),
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
I – dopuszczalną wartość pomocy dla dużego projektu inwestycyjnego,
R – intensywność pomocy określoną dla podregionu, w którym ma być zlokalizowana inwestycja;
B – wielkość wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą
przekraczającą 50.000.000 euro a nie przekraczającą 100.000.000 euro,
C – wielkość kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą przekraczającą 100.000.000 euro.
Notyfikacji w Komisji Europejskiej
jako pomoc indywidualna podlega pomoc przeznaczona na duży projekt
inwestycyjny, w odniesieniu do którego wysokość projektowanej pomocy
przekracza maksymalną dopuszczalną pomoc, jaką mógłby otrzymać
przedsiębiorca realizujący inwestycję o wartości 100.000.000 euro, z
uwzględnieniem zasad stosowanych przy obliczaniu pomocy dla dużych
projektów inwestycyjnych.
§ 9
Pomoc na wspieranie nowych
inwestycji może być udzielana wraz z pomocą na tworzenie nowych miejsc
pracy związanych z nową inwestycją, pod warunkiem że łączna wielkość
pomocy nie przekracza maksymalnej intensywności pomocy, o której mowa w §
7 albo wielkości pomocy ustalonej zgodnie z § 8 ust. 3, przy
uwzględnieniu korzystniejszych kosztów kwalifikujących się do objęcia
tymi rodzajami pomocy.
Pomoc, o której mowa w programie
podlega sumowaniu z każdą inną pomocą, w tym udzielaną ze środków
pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, przeznaczoną na wspieranie
nowych inwestycji lub tworzenie nowych miejsc pracy i nie może
przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy określonej w § 7 albo
wielkości pomocy ustalonej zgodnie z § 8 ust. 3.
§ 10
Z tytułu udzielania pomocy w ramach
Programu wpływy z podatku od nieruchomości do budżetu miasta ulegną
zmniejszeniu w zależności od liczby przedsiębiorców, którzy będą
realizować inwestycje i tworzyć nowe miejsca pracy. Rocznie może to
wynosić około 3. 000.000 zł.
§ 11
Zwolnienie z podatku od
nieruchomości wynikające z programu przysługuje po spełnieniu warunków, o
których mowa w § 4 oraz po złożeniu informacji, o której mowa w art. 37
ust. 3 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej z
dnia 30 kwietnia 2004 r. /Dz. U. Nr 123 poz. 1291/. przedstawionej na
formularzu stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z
dnia 11 sierpnia.2004 r. w sprawie informacji o otrzymanej pomocy
publicznej innej niż de minimis (Dz. U. Nr 191 poz. 1960) od dnia
powstania obowiązku podatkowego zgodnie z przepisami ustawy do końca
miesiąca poprzedzającego dzień przekroczenia maksymalnej intensywności
pomocy, o której mowa w § 7 lub maksymalnej wielkości pomocy wymienionej
w § 8 nie dłużej niż do upływu terminu korzystania z pomocy określonego
w § 4 uchwały.
Przedsiębiorca korzystający ze
zwolnienia zobowiązany jest do przedłożenia wraz z deklaracją podatkową
każdego roku podatkowego następującego po roku w którym korzystał z
pomocy na podstawie niniejszego programu sprawozdania z uwzględnieniem
informacji dotyczących poziomu zatrudnienia, wielkości i przeznaczenia
uzyskanej pomocy oraz poniesionych kosztów kwalifikujących się do
objęcia pomocą nowo utworzonych miejsc pracy i/lub inwestycji, z tytułu
których tę pomoc uzyskał.
Przedsiębiorca jest zobowiązany
powiadomić pisemnie organ udzielający pomocy o utracie warunków
zwolnienia, lub zmianie mającej wpływ na wielkość udzielanej pomocy,
najpóźniej w terminie 14 dni od daty powstania okoliczności powodujących
tę utratę lub zmianę.
Na podstawie informacji otrzymanych
od przedsiębiorcy organ udzielający pomocy dokonuje oceny udzielonej
pomocy ze szczególnym uwzględnieniem przekroczenia maksymalnej
intensywności tej pomocy.
Jeżeli przekroczenie dopuszczalnej
intensywności pomocy nastąpiło w związku ze zwolnieniem przedsiębiorcy z
podatku od nieruchomości w trybie niniejszego programu kwota udzielona
ponad dopuszczalną intensywność podlega zwrotowi.
W przypadku utraty prawa do zwolnień podatnik jest zobowiązany do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę
Przedsiębiorca, który w ustawowym
terminie zawiadomi organ udzielający pomocy o utracie warunków do
zwolnienia z podatku od nieruchomości, traci do niego prawo, poczynając
od miesiąca, w którym je utracił.
Przedsiębiorca, który nie dopełnił
obowiązku terminowego zawiadomienia o utracie warunków do zwolnienia z
podatku od nieruchomości, traci do niego prawo poczynając od początku
roku podatkowego, w którym je utracił.
Przedsiębiorca, który złożył nieprawdziwe oświadczenie lub informację
co do spełnienia warunków, od których uzależnione jest zwolnienie
z podatku, traci do niego prawo poczynając od początku roku podatkowego, w którym je utracił.
W przypadku wykorzystania pomocy
publicznej w postaci zwolnienia z podatku od nieruchomości niezgodnie z
przeznaczeniem , kwota w wysokości niezapłaconego podatku stanowi
zaległość podatkową, do której stosuje się właściwe przepisy.
§ 12
Program obowiązuje od momentu wejścia w życie niniejszej uchwały do dnia 31 grudnia 2006 r.
§ 13
Adresatami pomocy są przedsiębiorcy podejmujący i prowadzący działalność gospodarczą na terenie Gminy Żarów.
§ 14
Organem udzielającym pomocy i sprawującym nadzór jest Burmistrz Miasta Żarów.
§ 15
Traci moc Uchwała Nr XXV/149/2004 Rady
Miejskiej w Żąrowie z dnia 30 czerwca 2004 roku w sprawie zwolnień od
podatku od nieruchomości dla podmiotów rozpoczynających i prowadzących
działalność gospodarczą na terenie gminy Żarów i określenia zasad
dopuszczalności udzielania pomocy publicznej dla przedsiębiorców.
§ 16
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Żarów.
§ 17
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.