Pomoc publiczna - zwolnienie z podatku
UCHWAŁA NR XLVIII/297/2006
Rady Miejskiej w Żarowie
z dnia 16marca 2006 roku
w sprawie: przyjęcia programu pomocy regionalnej dla przedsiębiorców udzielanej w Gminie Żarów.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 8, art.
40 ust.1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku „ o
samorządzie gminnym” ( tekst jednolity Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz 1591
ze zmianami) oraz art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. „ o
podatkach i opłatach lokalnych” (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r. Nr 9
poz. 84 ze zmianami) Rada Miejska w Żarowie uchwala, co następuje:
§ 1
- Przyjmuje się program pomocy
regionalnej na wspieranie nowych inwestycji lub tworzenie nowych miejsc
pracy związanych z nową inwestycją dla rzedsiębiorców, którzy
zainwestują w gminie Żarów, nabywając grunty na uruchomienie zakładów
produkcyjnych lub usługowych, zagospodarują grunty Wałbrzyskiej
Specjalnej Strefy Ekonomicznej podstrefa Żarów. W efekcie działania
takie przyczynią się do wzrostu gospodarczego Gminy oraz zmniejszenia
bezrobocia.
- Program reguluje zasady udzielania pomocy w formie zwolnienia z podatku od nieruchomości.
§ 2
Ilekroć w uchwale jest mowa o:
- nowej inwestycji – należy przez to
rozumieć inwestycję polegającą na utworzeniu lub rozbudowie
przedsiębiorstwa bądź na rozpoczęciu w przedsiębiorstwie działań
obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian procesu produkcyjnego, zmian
wyrobu lub usługi, w tym także zmian w zakresie sposobu świadczenia
usług; za nową inwestycję uznaje się również nabycie przedsiębiorstwa,
które jest w likwidacji albo zostałoby zlikwidowane, gdyby nie zostało
nabyte;
- tworzeniu nowych miejsc pracy –
należy przez to rozumieć przyrost netto miejsc pracy w danym
przedsiębiorstwie, w przeliczeniu na osoby zatrudnione w pełnym wymiarze
czasu pracy, w porównaniu ze średnią z ostatnich pełnych 12 miesięcy
poprzedzających miesiąc, w którym rozpoczęto realizację inwestycji przy
czym miejsca pracy uważa się za związane z inwestycją, jeżeli zostały
utworzone nie później niż w okresie 3 lat od dnia zakończenia tej
inwestycji;
- mikroprzedsiębiorcy, małym i
średnim przedsiębiorcy – należy przez to ozumieć przedsiębiorców, o
których mowa w Załączniku I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001 z
dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu
WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw
( Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001) zmienionego rozporządzeniem Komisji
(WE) nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. zmieniającym rozporządzenie
Komisji (WE) nr 70/2001 i rozszerzającym jego zakres w celu włączenia
pomocy dla badań i rozwoju (Dz. Urz. UE L 63 z 28.02.2004);
- podregionach – należy przez to
rozumieć podregiony określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13
lipca 2000 r. W sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek
Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS) (Dz. U. Nr 58, poz. 685, z
późn. zm.);
- pomocy eksportowej – należy przez
to rozumieć pomoc związaną bezpośrednio z ilością wywożonych produktów,
ustanowieniem i funkcjonowaniem sieci dystrybucyjnej lub kosztami
bieżącymi dotyczącymi prowadzenia działalności wywozowej.
§ 3
- Program pomocy regionalnej nie
przewiduje udzielania pomocy operacyjnej, eksportowej, na działalność
związaną z produkcją, przetwarzaniem lub obrotem produktami, o których
mowa w Załączniku 1 do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, w
rybołówstwie oraz w sektorach: żeglugi morskiej, budownictwa
okrętowego, hutnictwa żelaza i stali, górnictwa węgla kamiennego i
brunatnego w rozumieniu Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1407/2002 z dnia
23 lipca 2002 r. w sprawie pomocy państwa dla przemysłu węglowego (Dz.
Urz. L Nr 205 z dnia 2 sierpnia 2002 r.) oraz włókien syntetycznych.
- Przepisów Programu nie stosuje się
do przedsiębiorców będących w trudnej sytuacji ekonomicznej lub
znajdujących się w okresie restrukturyzacji w rozumieniu Wytycznych
Wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i
restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw ( Dz. Urz. C Nr 244 z 1
października 2004 r.) przeprowadzanej z wykorzystaniem pomocy
publicznej.
§ 4
Zwolnienie z podatku od nieruchomości
dotyczy nowo nabytych gruntów, budynków, budowli maksymalnie przez
okres 10 lat prowadzenia działalności gospodarczej na terenie WSSE –
podstrefa Żarów, na następujących warunkach:
- zainwestowanie na terenie WSSE –
podstrefa Żarów, w okresie 48 miesięcy od dnia uzyskania zezwolenia
określającego zasady i rodzaj prowadzonej przez przedsiębiorcę
działalności na terenie strefy, kwoty stanowiącej równowartość w złotych
co najmniej 5 milionów euro – pomoc na inwestycje,
- utworzenie przez przedsiębiorcę na
terenie WSSE – podstrefa Żarów w okresie 48 miesięcy od dnia uzyskania
zezwolenia co najmniej 50 nowych miejsc pracy – pomoc na nowe miejsca
pracy,
- dokonanie zgłoszenia organowi podatkowemu przed rozpoczęciem realizacji inwestycji o zamiarze korzystania z pomocy,
- zobowiązanie się do pokrycia co
najmniej 25% kosztów inwestycji ze środków własnych, przy czym przez
środki własne należy rozumieć środki, które nie zostały uzyskane przez
przedsiębiorcę w związku z udzieloną pomocą publiczną, w szczególności w
formie kredytów preferencyjnych, dopłat do oprocentowania kredytów
preferencyjnych, gwarancji i poręczeń na warunkach korzystniejszych od
oferowanych na rynku,
- zobowiązanie się do utrzymania
inwestycji w danym podregionie co najmniej przez 5 lat od dnia jej
zakończenia lub w przypadku pomocy na tworzenie nowych miejsc pracy
związanych z nową inwestycją utrzymania nowo utworzonych miejsc pracy
co najmniej 5 lat od dnia ich utworzenia.
§ 5
Do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą na wspieranie nowych inwestycji zalicza się:
- cenę nabycia gruntów lub prawa ich wieczystego użytkowania;
- cenę nabycia lub koszt wytworzenia
środków trwałych, takich jak budowle i budynki oraz ich wyposażenie
związane z nową inwestycją, w szczególności:
- maszyny i urządzenia,
- narzędzia, przyrządy i aparatura,
- wyposażenie techniczne dla prac biurowych,
- infrastruktura techniczna;
- cenę nabycia wartości
niematerialnych i prawnych polegających na uzyskaniu patentu, nabyciu
licencji lub nieopatentowanego know-how.
W przypadku przedsiębiorcy innego niż
mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca koszty określone w
ust. 3 uwzględnia się w kosztach inwestycji kwalifikujących się do
objęcia pomocą w wysokości nieprzekraczającej 25% wartości kosztów, o
których mowa w ust.1 i 2, przy czym wartości niematerialne i prawne
powinny spełniać łącznie następujące warunki:
- muszą być wykorzystywane wyłącznie
przez przedsiębiorcę otrzymującego pomoc w podregionie, w którym
realizowana jest inwestycja;
- muszą zostać nabyte od osoby trzeciej na warunkach nieodbiegających od normalnych praktyk inwestycyjnych;
- muszą zostać ujęte w aktywach przedsiębiorstwa oraz pozostać w jego posiadaniu przez okres co najmniej 5 lat;
- będą podlegać amortyzacji zgodnie z odrębnymi przepisami.
W przypadku przedsiębiorcy wykonującego
działalność gospodarczą w sektorze transportu, do kosztów inwestycji
kwalifikujących się do objęcia pomocą nie zalicza się kosztów zakupu
środków transportu.
§ 6
Do kosztów kwalifikujących się do
objęcia pomocą na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową
inwestycją zalicza się ponoszone przez przedsiębiorcę dwuletnie koszty
pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujące koszty wynagrodzenia
brutto powiększone o wszystkie obowiązkowe płatności związane z ich
zatrudnieniem.
§ 7
- Maksymalna intensywność pomocy
regionalnej na inwestycje nie może przekroczyć intensywności pomocy
przewidzianej w mapie pomocy regionalnej obowiązującej w czasie
udzielania pomocy, tj. 50%; z zastrzeżeniem § 8.
- W przypadku pomocy udzielanej
mikro, małym lub średnim przedsiębiorcom maksymalną intensywność netto
/wynoszącą 50%/ podwyższa się o 15 punktów procentowych brutto.
- Maksymalna intensywność pomocy
udzielanej przedsiębiorcy sektora motoryzacyjnego wynosi 30% maksymalnej
intensywności pomocy w regionie jeżeli wielkość pomocy przekracza 5
milionów euro.
§ 8
- W przypadku realizacji dużego
projektu inwestycyjnego, pomoc udzielana na podstawie przedmiotowego
programu, łącznie z inną pomocą uzyskaną przez przedsiębiorcę w
związku z tym projektem inwestycyjnym nie może przekroczyć maksymalnej
wielkości pomocy ustalonej dla tego projektu.
- Przez duży projekt inwestycyjny
należy rozumieć nową inwestycję, której koszty kwalifikujące się do
objęcia pomocą przekraczają równowartość 50.000.000 euro przy czym:
- koszty nowej inwestycji są
wydatkami na środki trwałe w rozumieniu przepisów o rachunkowości,
dokonanymi w okresie 3 lat przez jednego lub więcej przedsiębiorców
realizujących tę inwestycję
- środki trwałe są powiązane ze
sobą fizycznie lub funkcjonalnie i służą do realizacji ściśle
określonego celu, w szczególności produkcji konkretnego produktu lub
różnych produktów, jeżeli są one wytwarzane przy wykorzystaniu takich
samych surowców.
- W przypadku dużego projektu inwestycyjnego, maksymalną wartość pomocy ustala się zgodnie ze wzorem:
I = R x ( 50.000.000 euro + 0,5 x B + 0,34 x C),
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
I – dopuszczalną wartość pomocy dla dużego projektu inwestycyjnego,
R – intensywność pomocy określoną dla podregionu, w którym ma być zlokalizowana inwestycja;
B – wielkość wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą
przekraczającą 50.000.000 euro a nie przekraczającą 100.000.000 euro,
C – wielkość kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą przekraczającą 100.000.000 euro. - Notyfikacji w Komisji Europejskiej
jako pomoc indywidualna podlega pomoc przeznaczona na duży projekt
inwestycyjny, w odniesieniu do którego wysokość projektowanej pomocy
przekracza maksymalną dopuszczalną pomoc, jaką mógłby otrzymać
przedsiębiorca realizujący inwestycję o wartości 100.000.000 euro, z
uwzględnieniem zasad stosowanych przy obliczaniu pomocy dla dużych
projektów inwestycyjnych.
§ 9
- Pomoc na wspieranie nowych
inwestycji może być udzielana wraz z pomocą na tworzenie nowych miejsc
pracy związanych z nową inwestycją, pod warunkiem że łączna wielkość
pomocy nie przekracza maksymalnej intensywności pomocy, o której mowa w §
7 albo wielkości pomocy ustalonej zgodnie z § 8 ust. 3, przy
uwzględnieniu korzystniejszych kosztów kwalifikujących się do objęcia
tymi rodzajami pomocy.
- Pomoc, o której mowa w programie
podlega sumowaniu z każdą inną pomocą, w tym udzielaną ze środków
pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, przeznaczoną na wspieranie
nowych inwestycji lub tworzenie nowych miejsc pracy i nie może
przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy określonej w § 7 albo
wielkości pomocy ustalonej zgodnie z § 8 ust. 3.
§ 10
Z tytułu udzielania pomocy w ramach
Programu wpływy z podatku od nieruchomości do budżetu miasta ulegną
zmniejszeniu w zależności od liczby przedsiębiorców, którzy będą
realizować inwestycje i tworzyć nowe miejsca pracy. Rocznie może to
wynosić około 3. 000.000 zł.
§ 11
- Zwolnienie z podatku od
nieruchomości wynikające z programu przysługuje po spełnieniu warunków, o
których mowa w § 4 oraz po złożeniu informacji, o której mowa w art. 37
ust. 3 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej z
dnia 30 kwietnia 2004 r. /Dz. U. Nr 123 poz. 1291/. przedstawionej na
formularzu stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z
dnia 11 sierpnia.2004 r. w sprawie informacji o otrzymanej pomocy
publicznej innej niż de minimis (Dz. U. Nr 191 poz. 1960) od dnia
powstania obowiązku podatkowego zgodnie z przepisami ustawy do końca
miesiąca poprzedzającego dzień przekroczenia maksymalnej intensywności
pomocy, o której mowa w § 7 lub maksymalnej wielkości pomocy wymienionej
w § 8 nie dłużej niż do upływu terminu korzystania z pomocy określonego
w § 4 uchwały.
- Przedsiębiorca korzystający ze
zwolnienia zobowiązany jest do przedłożenia wraz z deklaracją podatkową
każdego roku podatkowego następującego po roku w którym korzystał z
pomocy na podstawie niniejszego programu sprawozdania z uwzględnieniem
informacji dotyczących poziomu zatrudnienia, wielkości i przeznaczenia
uzyskanej pomocy oraz poniesionych kosztów kwalifikujących się do
objęcia pomocą nowo utworzonych miejsc pracy i/lub inwestycji, z tytułu
których tę pomoc uzyskał.
- Przedsiębiorca jest zobowiązany
powiadomić pisemnie organ udzielający pomocy o utracie warunków
zwolnienia, lub zmianie mającej wpływ na wielkość udzielanej pomocy,
najpóźniej w terminie 14 dni od daty powstania okoliczności powodujących
tę utratę lub zmianę.
- Na podstawie informacji otrzymanych
od przedsiębiorcy organ udzielający pomocy dokonuje oceny udzielonej
pomocy ze szczególnym uwzględnieniem przekroczenia maksymalnej
intensywności tej pomocy.
- Jeżeli przekroczenie dopuszczalnej
intensywności pomocy nastąpiło w związku ze zwolnieniem przedsiębiorcy z
podatku od nieruchomości w trybie niniejszego programu kwota udzielona
ponad dopuszczalną intensywność podlega zwrotowi.
- W przypadku utraty prawa do zwolnień podatnik jest zobowiązany do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę
- Przedsiębiorca, który w ustawowym
terminie zawiadomi organ udzielający pomocy o utracie warunków do
zwolnienia z podatku od nieruchomości, traci do niego prawo, poczynając
od miesiąca, w którym je utracił.
- Przedsiębiorca, który nie dopełnił
obowiązku terminowego zawiadomienia o utracie warunków do zwolnienia z
podatku od nieruchomości, traci do niego prawo poczynając od początku
roku podatkowego, w którym je utracił.
- Przedsiębiorca, który złożył nieprawdziwe oświadczenie lub informację
co do spełnienia warunków, od których uzależnione jest zwolnienie
z podatku, traci do niego prawo poczynając od początku roku podatkowego, w którym je utracił. - W przypadku wykorzystania pomocy
publicznej w postaci zwolnienia z podatku od nieruchomości niezgodnie z
przeznaczeniem , kwota w wysokości niezapłaconego podatku stanowi
zaległość podatkową, do której stosuje się właściwe przepisy.
§ 12
Program obowiązuje od momentu wejścia w życie niniejszej uchwały do dnia 31 grudnia 2006 r.
§ 13
Adresatami pomocy są przedsiębiorcy podejmujący i prowadzący działalność gospodarczą na terenie Gminy Żarów.
§ 14
Organem udzielającym pomocy i sprawującym nadzór jest Burmistrz Miasta Żarów.
§ 15
Traci moc Uchwała Nr XXV/149/2004 Rady
Miejskiej w Żąrowie z dnia 30 czerwca 2004 roku w sprawie zwolnień od
podatku od nieruchomości dla podmiotów rozpoczynających i prowadzących
działalność gospodarczą na terenie gminy Żarów i określenia zasad
dopuszczalności udzielania pomocy publicznej dla przedsiębiorców.
§ 16
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Żarów.
§ 17
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Załączniki:
- Wykaz osób prawnych i fizycznych umorzenia za 2023 rok (29.05.2024, 11:27) - pobrań: 980