Gmina Żarów
Urząd Miejski w Żarowie
woj. dolnośląskie
powiat świdnicki
ul. Zamkowa 2
58-130 Żarów
tel:. 74 30 67 333
fax: 74 30 67 331
Uruchamiam sytezator mowy...
PISEMNA INTERPRETACJA PRZEPISÓW PRAWA PODATKOWEGO
Burmistrz Miasta Żarów działając na podstawie art. 14 j § 1 i § 3, w zw. Z art. 14 b, art. 14c i art. 14 k § 1, ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r., poz. 613, ze zmianami.), art. 7 ust.3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 849 ze zm.), w związku z § 1, § 2, § 5 pkt 1, § 7 ust.1, § 10 ust. 1, § 12 ust. 1 Uchwały nr XIV/76/2007 Rady Miejskiej w Żarowie z dnia 27 września 2007 roku w sprawie udzielania przez Gminę Żarów zwolnień od podatku od nieruchomości, stanowiących regionalną pomoc inwestycyjną
postanawia
uznać stanowisko Strony oznaczone (i) iż inwestycja polegająca na
budowie hali, o której mowa w stanie faktycznym/opis zdarzenia
przyszłego, samoistnie stanowi „nową inwestycję” w rozumieniu § 5 ust. 1
Uchwały i tym samym jej zrealizowanie przez Spółkę, w związku ze
spełnieniem pozostałych warunków określonych w Uchwale i z zastrzeżeniem
utrzymania inwestycji przez okres 5 lat od jej zakończenia, daje
podstawę do zwolnienia tej hali z opodatkowania podatkiem
od nieruchomości na podstawie Uchwały,
uznać stanowisko Strony oznaczone (ii) iż Spółka jest uprawniona na
podstawie Uchwały do korzystania ze zwolnienia z podatku od
nieruchomości w odniesieniu do przedmiotów opodatkowania wchodzących w
zakres zrealizowanej inwestycji przez okres 10 lat począwszy od dnia
powstania obowiązku podatkowego od tych przedmiotów, z zastrzeżeniem, że
wartość otrzymanej pomocy w formie zwolnienia z podatku od
nieruchomości nie przekroczy maksymalnej intensywności pomocy,
określonej zgodnie z przepisami Uchwały.
U Z A S A D N I E N I E
Spółka z o. o. we wniosku z dnia 12
czerwca 2015 roku zwróciła się do Burmistrza Miasta Żarów w trybie art.
14j wyżej wymienionej ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja
podatkowa, z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa
podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości, potwierdzenia, że:
(i) inwestycja polegająca na budowie hali stanowi nową inwestycję w
rozumieniu § 5 ust. 1 Uchwały i tym samym jej zrealizowanie daje
podstawę do zwolnienia tej hali z opodatkowania podatkiem od
nieruchomości;
(ii) Spółka jest uprawniona na podstawie Uchwały do korzystania ze
zwolnienia z podatku od nieruchomości w odniesieniu do przedmiotów
opodatkowania wchodzących w zakres zrealizowanej inwestycji przez okres
10 lat począwszy od dnia powstania obowiązku podatkowego od tych
przedmiotów, z zastrzeżeniem, że wartość otrzymanej pomocy w formie
zwolnienia z podatku od nieruchomości nie przekroczy maksymalnej
intensywności pomocy, określonej zgodnie z przepisami Uchwały.
Wnioskodawca przedstawił stan faktyczny zdarzenia:
- zakup gruntów na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w podstrefie Żarów – 17 lutego 2005 roku,
- 30 listopada 2010 roku Spółka dokonała zgłoszenia zamiaru korzystania
ze zwolnienia z podatku od nieruchomości na podstawie Uchwały, które
zostało przyjęte przez Burmistrza Miasta Żarów w dniu 16 czerwca 2011
r.,
- w toku realizacji działań inwestycyjnych Spółka zleciła budowę nowej
hali produkcyjnej, parkingu, dróg dojazdowych oraz wytworzyła / nabyła
maszyny i urządzenia składające się na linię do produkcji folii, która
znajduje zastosowanie głównie w procesie wytwarzania paneli
fotowoltaicznych,
- w związku z wybudowaniem hali, parkingu oraz dróg dojazdowych, w dniu
20 marca 2013 r. Spółka złożyła korektę deklaracji podatkowej na podatek
od nieruchomości, w której wykazała, że od roku 2013 korzysta ze
zwolnienia z podatku od nieruchomości od nowej inwestycji,
- w dniu 28 listopada 2013 roku (na wezwanie organu podatkowego)
przedłożyła informację dotyczącą wysokości kosztów kwalifikowanych
poniesionych w związku z realizacją inwestycji na kwotę 176.503.168,91
zł,
- następnie okazało się, że zmianie uległy uwarunkowania biznesowe i
ekonomiczne, co doprowadziło do rezygnacji z uruchomienia produkcji
tegoż wyrobu,
- w okresie do lipca 2014 roku maszyny i urządzenia nabyte w celu
rozszerzenia działalności Spółki zostały zlikwidowane lub odsprzedane,
- w związku z powyższym Spółka w dniu 25 lutego 2015 roku poinformowała
Burmistrza Miasta Żarów o zmniejszeniu wartości kosztów kwalifikujących
się do objęcia pomocą do wysokości 74.819.265, 45 zł,
- rezygnacja z produkcji Folii pozostała bez wpływu na istnienie i
przydatności hali. Obecnie Spółka wykorzystuje ten obiekt dla celów
administracyjnych, a w przyszłości na uruchomienie nowego procesu
produkcyjnego,
- nakłady inwestycyjne w wysokości 74.819.265,45 zł stanowią koszty
kwalifikujące się do objęcia pomocą w rozumieniu § 7 Uchwały,
oraz stanowisko w sprawie tj. że:
1) wybudowanie hali stanowiło nową inwestycję w rozumieniu § 5 ust.1 Uchwały;
2) prawo korzystania ze zwolnienia z podatku od nieruchomości - w
odniesieniu do przedmiotów opodatkowania wchodzących w zakres
zrealizowanej inwestycji – przez okres 10 lat począwszy od dnia
powstania obowiązku podatkowego od tych przedmiotów tj. w okresie od
2013 r. do 2022 r. z zastrzeżeniem, że pomoc ta przysługuje do końca
miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym przekroczona zostanie
maksymalna intensywność pomocy.
Jednocześnie, zgodnie z art. 14b § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
Ordynacja podatkowa, złożył oświadczenie, że w niniejszej sprawie nie
toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, postępowanie
kontrolne organu kontroli skarbowej, ani w tym zakresie sprawa nie
została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu
organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej oraz uiścił stosowną
opłatę w wysokości 80,- zł.
Po rozpatrzeniu wniosku, Burmistrz Miasta Żarów, zauważył co następuje:
W dniu 10 września 2015 roku Burmistrz Miasta Żarów wydał pisemną
interpretację przepisów prawa podatkowego, w której uznał stanowisko
Strony oznaczone (i) iż inwestycja polegająca na budowie hali stanowi
nowa inwestycję, nie uznał natomiast stanowiska Strony oznaczonego (ii)
iż Spółka jest uprawniona na podstawie Uchwały do korzystania ze
zwolnienia z podatku od nieruchomości w odniesieniu do przedmiotów
opodatkowania wchodzących w zakres zrealizowanej inwestycji przez okres
10 lat począwszy od dnia powstania obowiązku podatkowego od tych
przedmiotów. Interpretacja ta była przedmiotem skargi wniesionej przez
podatnika do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu , który
wyrokiem nr Sygn. Akt I SA/Wr 1992/15 z dnia 26 lutego 2016 roku
uchylił zaskarżoną interpretację. Wyrok został doręczony do Urzędu
Miejskiego w dniu 06.06.2016 roku w wykonaniu zarządzenia z dnia 31 maja
2016 roku .
(i) Nie ma żadnych wątpliwości, że wybudowanie hali produkcyjnej stanowiło nową inwestycję w rozumieniu § 5 ust. 1 Uchwały Nr XIV/76/2007 Rady Miejskiej w Żarowie z dnia 27 września 2007 roku. Zgodnie z § 5 pkt 1 Uchwały przez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, polegające na utworzeniu nowego lub rozbudowie istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacji produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów bądź na zasadniczej zmianie dotyczącej całościowego procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa. W przypadku podatnika nowa inwestycja polegała na rozbudowie istniejącego przedsiębiorstwa o halę produkcyjną, parking i drogę dojazdową. Burmistrz Miasta Żarów, przyznając podatnikowi zwolnienie z podatku od nieruchomości od nowo wybudowanych przedmiotów opodatkowania, nie miał żadnych wątpliwości, że podatnik dokonując rozbudowy przedsiębiorstwa dokonał nowej inwestycji. Podatnik spełnił warunki zawarte w § 10 i korzystał ze zwolnienia z podatku od nieruchomości, stanowiących regionalną pomoc inwestycyjną.
(ii) Burmistrz Miasta Żarów uznał
argumenty zawarte w wyroku WSA, a mianowicie, że analizując zapisy § 10
Uchwały należy się odwołać do literalnego brzmienia . Przepis ten
wprowadza warunki skorzystania ze zwolnienia z podatku od nieruchomości
odnośnie nowo nabytych gruntów, budynków, budowli. Przepis ten wskazuje
wprost, że „warunkiem udzielenia (…) zwolnienia z podatku od
nieruchomości nowo nabytych gruntów, budynków, budowli (…) maksymalnie
przez okres 10 lat prowadzenia działalności gospodarczej jest: (…)”.
Dalej przepis § 10 ust. 1 w pkt od 1 do 3 zawiera warunki, jakie trzeba
spełnić, aby korzystać ze zwolnienia, które to warunki dotyczą nowych
inwestycji czy nowych miejsc pracy. A zatem § 10 ust. 1 Uchwały
przewiduje, jakie warunki musi spełniać każda inwestycja realizowana
przez stronę, aby strona mogła skorzystać ze zwolnienia i zdaniem Sądu
także maksymalny czas zwolnienia należy odnosić do każdej inwestycji i
liczyć dla każdej inwestycji (nowo nabytych gruntów, budynków i budowli)
odrębnie z zastrzeżeniem, wynikającym z § 12 ust. 2 Uchwały, że pomoc
przysługuje do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym
przekroczono maksymalną intensywność pomocy określoną w § 9 Uchwały.
Zgodnie z § 12 ust. 1 Uchwały Nr XIV/76/2007 Rady Miejskiej w Żarowie z
dnia 27 września 2007 roku w sprawie udzielania przez Gminę Żarów
zwolnień z podatku od nieruchomości stanowiących regionalną pomoc
inwestycyjną zwolnienie z podatku od nieruchomości przysługuje:
1) od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym
dokonano zgłoszenia – w odniesieniu do przedmiotów opodatkowania
objętych obowiązkiem podatkowym w dniu dokonania zgłoszenia,
2) od dnia powstania obowiązku podatkowego, zgodnie z przepisami ustawy z
dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych tj. art. 6
ust. 2 ustawy - od dnia 1 stycznia roku następującego po roku w którym
zakończono inwestycję lub w którym rozpoczęto użytkowanie budowli lub
budynku lub ich części przed ich ostatecznym wykończeniem.
Biorąc powyższe pod uwagę zwolnienie z podatku od nieruchomości, zgodnie
z § 10 ust. 1 Uchwały przysługuje w odniesieniu do przedmiotów
opodatkowania wchodzących w zakres danej inwestycji, przez okres 10 lat
począwszy od momentu wskazanego w § 12 ust. 1 pkt 1 lub pkt 2 Uchwały, z
zastrzeżeniem § 12 ust. 2 Uchwały ( wyrok WSA we Wrocławiu sygn. Akt I
SA/Wr 1992/15).
POUCZENIA:
Zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą lub
przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia
sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może
szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w
rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.
Niniejsza interpretacja, po usunięciu danych identyfikujących
wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji,
zostanie niezwłocznie zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej.
Na niniejszą interpretację wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia
skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu za
pośrednictwem Burmistrza Miasta Żarów po uprzednim wezwaniu na piśmie
Burmistrza Miasta Żarów do usunięcia naruszenia prawa. Wezwanie wnosi
się - w terminie 14 dni od dnia, w którym wnioskodawca dowiedział się
lub mógł się dowiedzieć o wydaniu niniejszej interpretacji. Termin do
wniesienia skargi wynosi 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu, a w
przypadku nie udzielenia odpowiedzi – 60 dni od dnia wezwania
do usunięcia naruszenia prawa.