Rada Miejska
Rada gminy (w gminach miejskich: rada miejska, rada miasta) – organ stanowiący i kontrolny gminy. W Polsce do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy[a], o ile ustawy nie stanowią inaczej (domniemanie kompetencji rady).
W gminach mających do 20 000 mieszkańców rada gminy jest wybierana w jednomandatowych okręgach wyborczych, a w pozostałych (w tym miastach na prawach powiatu) stosuje się ordynację proporcjonalną.
Kadencja rady gminy trwa 5 lat, licząc od dnia wyboru[1] (w latach 1990–2017 trwała 4 lata).
Na czele rady stoi przewodniczący oraz, w liczbie od 1 do 3,
wiceprzewodniczący. Istnieje możliwość odwołania rady gminy przez
wyborców.
Rozpatrywaniem skarg dotyczących zadań lub działalności danej rady gminy zajmuje się wojewoda[2].
Do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w
zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Rada gminy
ze swojego grona może powoływać stałe i doraźne komisje do określonych
zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy.
Do wyłącznej właściwości rady gminy należy[3]:
- uchwalanie statutu gminy
- ustalanie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania i przyjmowanie sprawozdań z jego działalności
- powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu – na wniosek wójta
- uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu i podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu
- uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
- uchwalanie programów gospodarczych
- ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych,
zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad
przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki
- podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach
- podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu i dotyczących:
- zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości,
ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3
lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią
inaczej; uchwała rady gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po
umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne
umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość; do czasu
określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą
rady gminy
- emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez wójta
- zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów
- ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez wójta w roku budżetowym
- zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę gminy
- tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich
- określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta
- tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i
innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek
- ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku budżetowym
- określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania
- podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art.
8 ust. 2 i 2a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
- podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku
- podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami
lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do
międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych
- podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów
będących drogami publicznymi lub nazw dróg wewnętrznych w rozumieniu
ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 470), a także wznoszenia pomników
- nadawanie honorowego obywatelstwa gminy
- podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów
- stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy.
W miastach na prawach powiatu rada miasta pełni ponadto funkcje rady powiatu[4]. Należy zauważyć, że komisja bezpieczeństwa i porządku nie jest jej komisją.
Rada gminy wybiera wójta
bezwzględną większością głosów w obecności przynajmniej połowy radnych,
jeżeli w wyborach zgłoszono jednego kandydata i ten nie zdobył więcej
niż połowy głosów albo jeśli nie zgłoszono kandydatów na ten urząd[5].